ONDERWIJSbeter.nlONDERWIJSbeter.nlONDERWIJSbeter.nlONDERWIJSbeter.nl
  • Home
  • PObeter
  • VObeter
    • Trainingen
    • Handboek VObeter
  • MBObeter
    • Trainingen
    • Handboeken MBObeter
  • HBObeter
  • Downloads
  • Contact
    • Contactformulier
    • Aanmelden nieuwsbrief

Met een gedragen aanpak de onderwijskwaliteit verbeteren bij ROC Mondriaan

    Home Klantverhalen Met een gedragen aanpak de onderwijskwaliteit verbeteren bij ROC Mondriaan
    NextPrevious

    Met een gedragen aanpak de onderwijskwaliteit verbeteren bij ROC Mondriaan

    Klantverhalen 23 december, 2015 | 0

    Door Bob Schut, onderwijsmanager team Horeca, ROC Mondriaan

    Toen de Inspectie begin 2014 onderzoek deed naar de Staat van de instelling werden de kwaliteitsgebieden examinering en kwaliteitsborging slecht respectievelijk onvoldoende beoordeeld. Daarnaast lagen de opbrengsten (jaar- en diplomaresultaat) in drie van de vier afgelopen schooljaren onder de norm van de Inspectie. Dit was een directe aanleiding voor ons om binnen team Horeca met MBObeter te starten. In het schooljaar 2014/2015 hebben we met het hele onderwijsteam gewerkt aan verbetering van de onderwijskwaliteit. Wij zijn erg tevreden over het behaalde resultaat en de manier waarop dat is gegaan.

    Analyse met draagvlak

    Bob Schut, ROC Mondriaan

    Bob Schut, ROC Mondriaan

    Eerst hebben we in een periode van 3 maanden met een werkgroep van kerndocenten geanalyseerd welke oorzaken ten grondslag liggen aan opbrengsten onder de inspectienorm en hoe de kwaliteit van onderwijs verbeterd kon worden. Resultaat van deze analyse was een verbeterplan voor de onderwijskwaliteit op een viertal thema’s.

    Visueel verbeteren

    We hebben ervoor gekozen om de uitvoer van het verbeterplan over een periode van 5 maanden met het gehele onderwijsteam uit te voeren, zodat alle docenten betrokken werden bij de verbeteringen. Het docententeam heeft zich in 4 groepen verdeeld, behorend bij de 4 verbeterthema’s. Elke groep heeft wekelijkse werksessies gehouden en daarin de verbeteracties uit het verbeterplan uitgevoerd. Om de voortgang van het verbeterplan te kunnen monitoren hebben we bij start en afsluiting van de werksessies verbeterborden ingezet. Met deze verbeterborden werd kort en effectief vergaderd en was het voor iedereen in 1 oogopslag inzichtelijk wie waarmee bezig was, hoe acties uit het verbeterplan vorderden, welke acties volgens planning liepen, en waar extra hulp nodig was om een actie succesvol af te ronden. Het team heeft de verbeterborden als een mooi ondersteuningsmiddel ervaren en is enthousiast geraakt in het gebruik hiervan. Na afloop van elke werksessie werd elk verbeterbord teruggeplaatst in de docentenkamer, zodat ook de docenten uit de andere groepen van elkaar de voortgang konden zien.

    Succesvol resultaat

    Aan het eind van schooljaar 2014/2015 hebben we alle geplande verbeteractiviteiten succesvol afgerond. Ik ben trots op de manier waarop het team heeft samengewerkt en ben erg blij met de professionele en aangename begeleiding vanuit UPD. Inmiddels heeft de Inspectie in een heronderzoek de kwaliteitsgebieden examinering en kwaliteitsborging positief beoordeeld. Wij zijn heel blij dat ook de inspectie heeft gezien dat we als team een grote verbeterslag hebben doorgemaakt. Voor ons team eindigt het verbeteren hier niet mee. Wij vinden het belangrijk om de ingezette verbeterslag van afgelopen schooljaar door te zetten. Ook na het inspectiebezoek werken we door aan een aanvullend deel van het verbeterplan. En ook deze verbeteringen gaan we tijdens werksessies begeleiden met verbeterborden.

    • shares
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • LinkedIn
    Geen tags.

    Gerelateerd artikel

    • ICT College Zadkine herwint zelfvertrouwen

      Op en top gereed. Dat was opleidingsmanager Peter de Jager toen vorig jaar de Onderwijsinspectie op bezoek kwam bij het ICT College Zadkine in Rotterdam. De Jager gaf een korte presentatie, een uitzonderlijk en slimLees meer

    • Aansprekende resultaten bij VAVO Lyceum van Twente

      Door Hans Rutgers, conrector VAVO Lyceum van Twente Als conrector van het VAVO Lyceum van Twente werk ik met plezier samen met de procesbegeleiding van UPD. Sinds september 2013 maken wij gebruik van MBObeter, deLees meer

    • Referentie van het ROC Nijmegen

      Het was bijzonder om op teamniveau in een kort tijdsbestek gestructureerd te werken aan het in kaart brengen van factoren die het rendement kunnen verbeteren. De methodiek leidde ertoe dat we ons gingen richten opLees meer

    • Referentie van het ID College

      Het team Uiterlijke Verzorging (kappers) van het ROC ID College heeft hulp gehad van MBO 2010 door met de methodiek “MBO beter” een juiste analyse te maken van de kappersopleiding niveau 2. De methodiek “MBOLees meer

    • Cios Sittard uit de problemen

      Een filmpje van rafters, skiërs en voetballers is heel geschikt om studenten warm te maken voor een sportopleiding. Toch is het is niet de beste manier om ze binnen te halen. “Studenten die zo’n filmpjeLees meer

    • Onderbouwd de focus bepalen

      door Geertje van de Wouw – ROC Tilburg, afdeling Marketing en Communicatie De School voor Welzijn wil de werkdruk aan gaan pakken. Hoe ze dat doen en wat voor effect dat heeft, vertelt Ellen Mouwen,Lees meer

    • Stappenplan in plaats van intuïtie

      Door Frans Bosboom, Onderwijskundig teamleider ID College – domein Economie “Onder begeleiding van UPD heeft ons team een verbeterplan ontwikkeld voor een van onze opleidingen. Elly de Lorijn van UPD begeleidde ons aan de handLees meer

    • Aan de slag met teambreed verbeteren van de onderwijsprocessen bij ROC A12

        Aan de slag! Onderwijsprocessen teambreed verbeteren bij ROC A12 Door: Henri Verheij, teamleider Zorg en Welzijn Velp, ROC A12 Uit het medewerkersonderzoek van voorjaar 2015 blijkt een lage tevredenheid binnen team Zorg en Welzijn.Lees meer

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • Verbeteren is Mensenwerk
    • Gestructureerde aanpak smaakt naar meer
    • Vijf vragen aan Hannie Boudesteijn
    • Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde
    • Aan de slag met teambreed verbeteren van de onderwijsprocessen bij ROC A12
    ONDERWIJSbeter 2016
    • Home
    • PObeter
    • VObeter
      • Trainingen
      • Handboek VObeter
    • MBObeter
      • Trainingen
      • Handboeken MBObeter
    • HBObeter
    • Downloads
    • Contact
      • Contactformulier
      • Aanmelden nieuwsbrief
    ONDERWIJSbeter.nl