ONDERWIJSbeter.nlONDERWIJSbeter.nlONDERWIJSbeter.nlONDERWIJSbeter.nl
  • Home
  • PObeter
  • VObeter
    • Trainingen
    • Handboek VObeter
  • MBObeter
    • Trainingen
    • Handboeken MBObeter
  • HBObeter
  • Downloads
  • Contact
    • Contactformulier
    • Aanmelden nieuwsbrief

Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde

    Home Klantverhalen Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde
    NextPrevious

    Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde

    Klantverhalen 7 april, 2016 | 1
     

    Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde

    Rust en regelmaat dankzij de ROOSTERbeter methodiek

    Bovenstaand motto vormt voor veel scholen en ook voor Nova College de kern van de strategische plannen. In praktijk werd de student bij het roosteren van onderwijs niet altijd centraal gesteld. Nova College Planetenlaan wilde hier graag verandering in brengen en startte onder begeleiding van John Verver van UPD een ROOSTERbeter project. Het project startte met de vraag: wat vinden we belangrijk in een rooster? Deze vraag werd zowel aan docenten, de roostermaker en studenten gesteld. Wat bleek? Alle partijen wilden een stabiel rooster dat tijdig bekend was met niet teveel tussenuren. Steeds meer studenten moeten werken om hun studie te betalen. Een steeds wisselend rooster maakt dat lastig. Docenten die kort vooraf te horen krijgen dat lessen verschoven worden, ervaren werkdruk doordat de voorbereiding daardoor in het geding kan komen. Dit komt uiteraard de kwaliteit van de lessen niet ten goede. De roostermaker heeft bij iedere wijziging een hele berg werk te verwerken, want één simpele wijziging heeft soms invloed op tien andere lessen. Door hierover met elkaar in gesprek te gaan ontstond er breed draagvlak om de problematiek voor eens en altijd aan te pakken.

    Hoe is die aanpak geweest?

    Eerst heeft een werkgroep bestaande uit docenten, teamleiding en de roostermaker in een periode van drie maanden geanalyseerd waarom het niet lukt om een tijdig, stabiel en compact rooster voor een periode van 10 weken te realiseren. Tijdens deze analyse is gebruik gemaakt van data (bijvoorbeeld aantal roosterwijzigingen, klachten over het rooster) en daarnaast van de kennis en ervaring van de medewerkers (welke oorzaken zijn er te benoemen, hoe ernstig zijn ze en hoe frequent komen ze voor?). Resultaat van deze gezamenlijke analyse was een gedragen verbeterplan om de roosterproblematiek op te lossen. Dit verbeterplan is vervolgens in uitvoering gebracht.
    Diverse studenten uit een klas die ik bezocht, moeten na schooltijd werken om de eigen studie te kunnen betalen. Enkelen van hen vertelden me dat ze bijna ontslagen zijn door hun werkgever, omdat de roosters wekelijks veranderden. Het nakomen van afspraken met de werkgever werd daardoor namelijk ernstig belemmerd.

    —Ed van den Berg, College van Bestuur Nova College

    Wat is het resultaat van jullie inspanningen?

    De roosterproblemen zijn sterk verminderd. Er is nu sprake van een compact en gelijkmatig rooster (6 of 7 uur per dag). Daarnaast is het aantal wijzigingen aanzienlijk teruggedrongen. De tijdigheid van het rooster (twee weken voor aanvang periode gereed) moet nog verder verbeterd worden. De acties die hier een bijdrage aan leveren lopen tot de zomer van 2016.

    Wat merken de studenten hier van?

    De studenten ervaren al deze verbeteringen natuurlijk als zeer positief! Het project heeft rust gebracht dus ook het team en de roostermaker zijn erg blij met de verbeteringen die we gezamenlijk vanuit het ROOSTERbeter project hebben gerealiseerd. Ed van den Berg College van bestuur Nova College
    • shares
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • LinkedIn
    Geen tags.

    Gerelateerd artikel

    • ICT College Zadkine herwint zelfvertrouwen

      Op en top gereed. Dat was opleidingsmanager Peter de Jager toen vorig jaar de Onderwijsinspectie op bezoek kwam bij het ICT College Zadkine in Rotterdam. De Jager gaf een korte presentatie, een uitzonderlijk en slimLees meer

    • Aansprekende resultaten bij VAVO Lyceum van Twente

      Door Hans Rutgers, conrector VAVO Lyceum van Twente Als conrector van het VAVO Lyceum van Twente werk ik met plezier samen met de procesbegeleiding van UPD. Sinds september 2013 maken wij gebruik van MBObeter, deLees meer

    • Referentie van het ROC Nijmegen

      Het was bijzonder om op teamniveau in een kort tijdsbestek gestructureerd te werken aan het in kaart brengen van factoren die het rendement kunnen verbeteren. De methodiek leidde ertoe dat we ons gingen richten opLees meer

    • Referentie van het ID College

      Het team Uiterlijke Verzorging (kappers) van het ROC ID College heeft hulp gehad van MBO 2010 door met de methodiek “MBO beter” een juiste analyse te maken van de kappersopleiding niveau 2. De methodiek “MBOLees meer

    • Cios Sittard uit de problemen

      Een filmpje van rafters, skiërs en voetballers is heel geschikt om studenten warm te maken voor een sportopleiding. Toch is het is niet de beste manier om ze binnen te halen. “Studenten die zo’n filmpjeLees meer

    • Onderbouwd de focus bepalen

      door Geertje van de Wouw – ROC Tilburg, afdeling Marketing en Communicatie De School voor Welzijn wil de werkdruk aan gaan pakken. Hoe ze dat doen en wat voor effect dat heeft, vertelt Ellen Mouwen,Lees meer

    • Stappenplan in plaats van intuïtie

      Door Frans Bosboom, Onderwijskundig teamleider ID College – domein Economie “Onder begeleiding van UPD heeft ons team een verbeterplan ontwikkeld voor een van onze opleidingen. Elly de Lorijn van UPD begeleidde ons aan de handLees meer

    • Met een gedragen aanpak de onderwijskwaliteit verbeteren bij ROC Mondriaan

      Door Bob Schut, onderwijsmanager team Horeca, ROC Mondriaan Toen de Inspectie begin 2014 onderzoek deed naar de Staat van de instelling werden de kwaliteitsgebieden examinering en kwaliteitsborging slecht respectievelijk onvoldoende beoordeeld. Daarnaast lagen de opbrengstenLees meer

    NextPrevious

    Meest recente berichten

    • Verbeteren is Mensenwerk
    • Gestructureerde aanpak smaakt naar meer
    • Vijf vragen aan Hannie Boudesteijn
    • Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde
    • Aan de slag met teambreed verbeteren van de onderwijsprocessen bij ROC A12
    ONDERWIJSbeter 2016
    • Home
    • PObeter
    • VObeter
      • Trainingen
      • Handboek VObeter
    • MBObeter
      • Trainingen
      • Handboeken MBObeter
    • HBObeter
    • Downloads
    • Contact
      • Contactformulier
      • Aanmelden nieuwsbrief
    ONDERWIJSbeter.nl